På djupet med mental träning...

 
Denna fanns på djupet.
 
Nervös, spänd, lite osäkerhet och rädsla var just de känslorna jag kände när vi skulle ut och dyka på Bahamas.
Är ju en ganska van dykare men nu var det tre år sedan. 
 
Bra tänkte jag, som ju alltid försöker tänka positiv, nu får jag en chans att pröva min mentala styrka. 
 
Jag hjälper ju många med att hantera dessa känslor vid tex ridning och då jag nuförtiden inte är nervös när jag tävlar eller rider så tyckte jag att detta med mina känslor runt dykningen kan vara ett bra tillfälle för mig att träna mentalt. 
 
Så hur gick jag tillväga.
 
Skapade god kontakt med dykkedaren, coachen.
Förberedde mig genom att ta en snabbkurs, 1 Tim repetion.
Gick igenom utrustning och rutinerna för dyket ordentligt.
Visualiserade dyket, som om det redan varit, och det hade varit  superfint och roligt.
På båten innan vi skulle hoppa i och vågorna gick höga gjorde jag en avslappnings och focuserings övning.
 
Superbra jag blev koncentrerad på mig och min dykning, kunde koppla bort alla andra röriga turister på båten. Det var många röriga dykare med på detta dyk ska ni veta. 
 
Innan vi hoppade i talade dykledaren om hur viktigt det var att hålla i lina vid nedstigningen då strömmen var kraftig. Nervös blev jag men höll fokusering på att detta kan jag. 
 
 
Japp på detta sätt blev dyket jättefint och jag kunde njuta av de 40 minutera vi simmade runt på 25 meters djup och kollade in ett vrak med spännande fiskar omkring oss. 
 
 
Nog för att hjärtat slog extra hårt, rädslan kom över mig när denna haj dök upp men jag höll koll på andningen och rörde mig lugnt i vattnet.
 
 
Även stora sköldpaddor fanns på plats! 
 
 
 
Väl uppe på båten njöt jag över prestationen och funderade på att just mentala träning ju hade hjälpt mig att kunna genomföra och ha roligt under detta dyk som jag vid första tanken på kände rädsla och nervositet kring
 
👍👍👍👍👍👍



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0